Acest articol este scris de Alex Paul Manoliu, alpinist
https://www.facebook.com/alex.p.manoliu
Am fost întotdeauna fan al produselor Grivel.
În primul rînd datorită calității exceptionale a oțelului.
În al doilea rînd pentru ingeniozitatea lor, fiind de multe ori adevărați inovatori în domeniu, de-a lungul istoriei.
Și să nu uităm să menționăm că au reușit să rămînă o afacere de familie. Ceea ce mi se pare foarte greu de făcut în ziua de astăzi. Au o istorie de 200 ani.
Oțelul forjat de către Grivel
Față de alți producători, oțelul forjat al celor de la Grivel este superior (fiind mai flexibil și mai plastic ). Am văzut cîteva lame de la alți producători rupte sau îndoite iremediabil (fiind neforjate).
Lamele de la Grivel se îndoaie pînă la un punct și apoi revin la forma lor inițială (desigur, dupa ce forța pusă pe ele este înlăturată). De obicei asta se întamplă atunci cînd faci pîrghii în fisuri, la dry tooling.
Am inceput să folosesc Grivel The Tech Machine în 2015, cînd am schimbat vechii pioleți ( Grivel X-monster), pentru că Tech Machine sunt mult mai ușori și pentru că nu prea mai găseam lame de schimb pentru X-Monster. Eu am varianta de aluminiu.
Există și varianta de carbon, dar eu am fost sceptic, avînd în vedere că îi folosesc destul de mult în zone unde dacă unul cedează, viața se complică destul de mult.
Am fost sceptic mai ales în privința folosirii lor pentru pîrghii în fisuri, carbonul fiind destul de sensibil în cazul în care este supus unor forțe mari pe zone mici. Poate crapa.
Daca aș da timpul înapoi, aș lua varianta de carbon, avînd prieteni care o au și care nu au avut nicio problemă. Avantajul celor de carbon este că sunt ceva mai ușori, vibrează mai puțin și mențin mîinile mai calde.
Review-ul ce urmează este dupa 6 ani de folosință
Au fost folosiți în toate condițiile posibile:
- Gheață
- Dry tooling
- Culoare mixte in Alpi
- Alpinism clasic
- În orice activitate unde sînt necesari pioleți tehnici (sau doar unul).
- Lama/Lamele
Cum am zis și mai sus, lamele de la Grivel mi se par cele mai bune de pe piață.
Exista producatori care fac lame mai bune, pentru anumite nișe. De exemplu Krukonogi, în ceea ce priveste lamele de dry. Dar aici vorbim despre lame all-around.
Pioleții mei au venit inițial cu lame de gheață.
Exista lame de schimb în mai multe configurații: Gheață, Mixt, Katana ice, Total Ice, Total Dry, Alpine.
Lama de gheață are 3 mm la vîrf și ajunge pînă undeva la 4,2 mm în zona unde se inserează în capul pioletului. Are un unghi foarte bun, plasamentul în gheata se face solid, se scoate foarte ușor din gheață, fără nici o altă modificare făcută lamei.
Schimbarea lamelor
Lamele se schimbă foarte ușor, fiind prinse cu 2 șuruburi cu cap imbus.
Șuruburile sînt îngropate în capul pioletului (un detaliu important, avînd în vedere abraziunea la care este supus pioletul atunci cînd se fac chei în fisuri). Indiferent de uzura în acea zona, capul șurubului poate fi accesat.
Atașarea ciocanului
La momentul achiziției, am fost puțin dezamăgit de felul cum se poate atașa ciocan pe lame.
Exista doar posibilitatea achiziționării unei lame speciale, care avea o extensie unde se putea atașa un ciocan sau o lopățică.
Problema era că atunci cînd nu aveai nevoie de ele rămînea acea parte ascuțită pe lama. În cazul în care zbura pioletul din gheață sau de pe stîncă, exista riscul să te lovească fix în față. Nu e plăcut.
Frecventînd destul de mult zona alpină, unde se folosesc pitoane, și avînd nevoie de un ciocan, m-am rezumat la folosirea unui ciocan dedicat, care oricum își face mult mai bine treaba.
Din fericire, Grivel a adresat această problemă, venind cu sistemul Vario, care permite folosirea lamelor independent. Adică poți folosi doar lama simplă, sau cu ciocan sau lopățică.
Ba mai mult, lamele vechi, sau cele noi, sînt în continuare compatibile cu pioletii din gama Machine. Well Done.
2.Capul pioletului
Capul este o piesă simplă, dar foarte importantă.
Face legătura între lama pioletului și brațul pioletului (implicit cu mînerul).
Piesa esta foarte bine facută, cu un material foarte rezistent care ține bine la abraziune. Permite inserarea a 2 carabiniere în el, ceea ce face uneori viața ușoară dacă ne bazăm pe un piolet într-o regrupare. Ajută foarte mult și în momentul cînd îl pui pe un carry-tool, pe ham.
De asemenea, forma capului este foarte bună pentru crearea de chei de piolet în fisuri.
Fiind cumva ovală, funcționează ca o nucă și permite tracționarea eficientă.
4.Mînerul
La această componentă, Grivel mai are puțin de lucrat.
Forma și mărimea lui sunt foarte bune (sînt o persoană ce are mîini destul de mari, purtînd XL la mănuși).
Mînerul se poate folosi foarte bine cu mănuși subțiri sau groase.
Forma lui este puțin ciudată, în sensul în care este destul de subțire în mînă. De altfel, toți pioleții Grivel au mînerul ciudat. Dar această problemă se rezolvă rapid, folosind niște bandă de pioleți peste mîner, customizîndu-i după nevoile fiecăruia.
Singura problemă a pioleților în 6 ani în zona mînerului a apărut, o bucățică de cca 1 cm de plastic a pocnit. Nu încurcă la nimic și cel mai probabil a pocnit din cauza loviturilor repetate într-o zi cu frig.
Față de alte modele anterioare, Grivel a îmbunatatit clip-in pointul de sub mîner, făcîndu-l mai mare. Orice leash-uri pot fi folosite, fără probleme.
Concluzie:
Recomand pioleții Grivel The Tech Machine tuturor care vor un piolet tehnic de cea mai buna calitate.
Sunt pioleți construiți pentru teren vertical, gheață și mixt.
Nu am avut nicio problemă majoră cu ei, în 6 ani.
Lipsa plasticului în zona mînerului îi face foarte fiabili. Se descurcă foarte bine și pe teren variat în Carpați.
Nu sînt cea mai bună alegere pentru ture clasice, fiind scurți.
Pro
- Calitate
- Inovație
- Oțel foarte bun
- Accesorii multiple
- “Swing” foarte bun la gheață
- Feedback bun prin mîner
Contra
- Mînerul poate fi mai bun
- Dificultatea și durata procurării accesoriilor
Echipamentul din ultima imagine, rapel pe Lillaz Gully, Cogne, 2019
- Pioleții Grivel The Tech Machine
- Bocancii La Sportiva Trango Ice Cube GTX, o varianta mai tehnică a modelului La Sportiva Trango Tower Extreme GTX
- Colțari sunt Grivel G20 Cramp-O-Matic, varianta actualizată este aceasta Coltari Grivel G20 Plus Cramp-O-Matic
- Ham Grivel Apollo (actualmente nu se mai fabrică, este înlocuit de Trend)
- Geaca La Sportiva Odyssey Gtx Jkt M, Gore-Tex® Active Shell
- Rucsacul este Osprey Mutant 28, varianta veche. Varianta actualizată este Osprey Mutant 38. Un review pentru varianta mai mica, de 22 litri, aici